Spice girls kom tillbaka, allt är förlåtet!

Alltså. Nu framstår jag nog som väldigt tråkig och bakåtsträvande och allt det där. Men jag är faktiskt lite trött på det här med genus. Ni vet att man ska kalla folk för hen och inte han eller hon. Och så ska man vara jättemycket emot rosa kläder på flickor.

Det känns så himla.. tråkigt. På nittiotalet, när jag var ung, då var det lite fart och fläkt i feminismen. Det var girl power som gällde: tidningen Darling, rrrriot grrrls, dr Martens kängor & rosa babydollklänning, punk, Smålands nation, Candysuck med Kill Your Boyfriend. Det var liksom lite mer ös då.

Jag tycker vi tappar fokus på det som är riktigt viktigt när vi snöar in på hen och rosa glitterkläder.

Vad är då riktigt viktigt? Jo, att vi tjejer stöttar varandra. Att vi tillsammans ser till att vi också kan ta oss fram i mansdominerade branscher, som t.ex. IT-branschen där jag jobbar. (Nu gillar jag ju iofs att stötta alla människor, killar OCH tjejer, men ändå..)

Att vi säger ifrån! En av mina coolaste tjejkompisar skällde ut chefen på sitt förra jobb för att han hade bett henne gå och hämta kaffe på ett kundmöte. Det var bara hon som var tjej, och självklart skulle just hon hämta kaffe. Hon var inte på minsta sätt yngst eller så. Det var bara för att hon var tjej. Chefen blev väldigt förvånad och förhoppningsvis tänkte han till. Girl power!

Och så pappaledighet. Rejäl sån. Det tror jag faktiskt är det enskilt viktigaste föräldrar kan göra för sina barn. Då ser de i praktiken att mamma och pappa är lika viktiga, både hemma och på jobbet. Och barnen får full tillgång till båda sina föräldrar. Vilken revolution!

Jag tycker jag ser så himla många coola unga tjejer nu. Som gör jättefina bloggar. Som syns och hörs. Som har på sig rosa och glitter och svarta converse. Och smink. Och då blir jag glad! Tyvärr känns det som som många etablerade feminister snöar in sig på hen-diskussionen och inte ser alla dessa coola tjejer och inte släpper in dem i diskussionen. Det är då jag önskar att Spice grrls kunde komma tillbaka.

Kommentarer
Postat av: Nellie

Coolt att du bloggar, och intressant läsning. :)

2011-03-28 @ 16:37:10
Postat av: Maraja

Tack Nellie! :-)

2011-03-28 @ 16:42:58
URL: http://marajapratarstrunt.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag håller med. Jag tänker ta över världen och jag kommer troligtvis ha högklackat och smink när jag gör det. :)

2011-03-28 @ 19:52:30
URL: http://tvatusenforfemtio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0